2024

Feb

26

Av Rolf

Swish har sedan starten 2012 blivit en av de mest populära betalmetoderna i Sverige. Det är enkelt, betalningar kan göras mellan vem som helst som har tjänsten och överföringen går direkt. Du har säkert sett skyltarna i butiker, torghandel eller loppisstånd med en QR-kod och uppmaning att betala med Swish. De finns enkelt att göra på Swish hemsida, men en QR-kod skapad med FileMaker kan vara så mycket bättre.

När du ska swisha ett belopp till någon startar du Swish-appen på din mobil, knappar in mobilnumret till mottagare, skriver eventuellt ett meddelande och anger beloppet samt godkänner med BankID. Du har säkert gjort det flera gånger.

För att förenkla för t.ex. butiksinnehavare och andra försäljare har Swish tagit fram skyltmaterial i form av en QR-kod som betalaren skannar för att automatiskt fylla i mobilnumret till mottagaren. Eventuellt meddelande och belopp fylls i av betalaren. Säljaren får beloppet insatt på sitt konto och en push-notis i sin mobil.

Fördelen med att använda FileMaker är att QR-koden kan bli helt anpassad till det du säljer. Både meddelande och belopp kan också låsas så att inte betalaren har möjlighet att ändra före betalning.

QR-koden för Swish består av en text med instruktioner till Swish-appen i JSON-format, ett format som FileMaker hanterar mycket väl. Jag har tidigare skrivit om hur FileMaker kan skapa dynamiska QR-koder men i det här fallet är det enklare att be Swish skapa dem. En fördel är också att de får samma karakteristiska utseende som Swishs egna skyltar. En nackdel är det behövs internet-uppkoppling för att hämta QR-koden från Swish (men det går att använda tidigare metod för att skapa QR-koder lokalt).

Det här är exempel på vilka uppgifter som kan finnas i JSON-koden för att skapa en QR-kod avsedd för Swish-betalning.

JSONSetElement ( ""; 
  ["format"; "png"; JSONString];
  ["size"; 300; JSONNumber];
  ["message.value"; Swish::Meddelande; JSONString];
  ["message.editable"; 0; JSONBoolean];
  ["amount.value"; Swish::Belopp; JSONNumber];
  ["amount.editable"; 0; JSONBoolean];
  ["payee.value"; Swish::Telefonnummer; JSONString];
  ["payee.editable"; 0; JSONBoolean]
 )

Först anger du bildformat som i exemplet är ”png” och storlek (i exemplet 300 px i kvadrat). Sedan anger du meddelandet (message), beloppet (amount) och mottagarens mobilnummer (payee). I exemplet hämtas dessa från 3 olika fält. För vart och ett av dessa väljer du om betalaren ska kunna ändra uppgifterna, 0 i exemplet betyder att uppgifterna inte är ändringsbara (editable). Byt till 1 om uppgiften ska kunna ändras.

Du behöver ett container-fält för att lagra bilden med QR-koden (i sciptet nedan kallat QR). Sedan gör du ett script som tilldelar JSON-koden till en variabel ($json) och hämtar QR-koden från Swish med Infoga från URL till fältet QR.

Webbadressen för QR-kod-generatorn hos Swish är:

https://mpc.getswish.net/qrg-swish/api/v1/prefilled

Exempel på en Swish-kod kan se ut så här:

Även QR-koder för Swish kan placeras på t.ex. en faktura, som då kan betalas med Swish.

Det finns en variant av Swish, Swish Handel, som används på t.ex. webbsajter. Skillnaden är, enkelt uttryckt, att webbsajten initierar en betalning i Swish-appen som är kopplad till ett givet mobilnummer och kvitto på betalningen skickas till webbsajten. Du behöver inte Swish Handel för att skapa dynamiska QR-koder.

App för FileMaker Go: Ta betalt med Swish

Det är många som säljer saker på torg, marknader, garageförsäljningar och loppisar runt om i landet. Jag har gjort en liten app i FileMaker Pro avsedd för FileMaker Go på iOS (alltså tyvärr inget för Android-användare) som skapar dynamiska QR-koder med låsta uppgifter samt en historik som kan exporteras i Excel-format. Den är gratis för dig att använda.

Ladda först ner FileMaker Go på din iOS-enhet från AppStore. Den är gratis.

Du laddar sedan ner appen Swish på din mobil här: Swish. Även denna är gratis.

Se till att flytta den nedladdade FileMaker-appen "Swish" så att den hamnar i FileMaker Go-appen.

Starta FileMaker Go och öppna appen "Swish". Du anger ditt mobilnummer där betalningen ska skickas, belopp och meddelande. Belopp och meddelande kan enkelt raderas till nästa betalning.

Klicka på ”Betala med Swish”. En QR-kod visas, för dig är den upp-och-ner. Tanken är att vika din iOS-enhet (mobil) mot betalaren som då kan skanna QR-koden med sin Swish-app.

När betalningen är mottagen klickar du på "Betalt". Betalningen sparas i historiken. Väljer du att avbryta betalningen klickar du på "Tillbaka", då sparas betalningen inte i historiken.

I historiken ser du alla betalningar som gjorts. Nedtill finns 2 knappar, en för att exportera historiken till ett Excel-dokument som du e-postar till dig själv (eller någon annan) och en knapp för att rensa historiken.

Självklart kan du också undersöka appen och göra vilka ändringar som du vill. Det är som vilken FileMaker-databas som helst och helt öppen.

Skriv en kommentar

Din epost-adress stannar hos oss.